دلشدگان

دلبر برفت و دل شدگان را خبر نکرد یاد حریف شهر و رفیق سفر نکرد

دلشدگان

دلبر برفت و دل شدگان را خبر نکرد یاد حریف شهر و رفیق سفر نکرد

بم را فراموش نکنیم

 

 محمدرضا شجریان در مراسم افتتاح نمایشگاه فروش آثار خوشنویسی به نفع باغ هنر بم، از فراموش شدن مردم بم گلایه کرد.

شجریان در ادامه با اشاره به دو هدف اصلی برپایی این نمایشگاه توضیح داد: خط تنها هنری چشم‌نواز نیست بلکه هنری اصیل است که با زیبایی خاص خود معنا را منتقل می‌کند.بارها گفته‌ام و باز می‌گویم که اگر آواز میراث شعری ما را حفظ می‌کند،خط و آواز خویشاوند یکدیگرند و هر دو ما را به جهان نامی شعر پیوند می‌زنند.
‌ مردم بم را فراموش کرده‌اند
استاد آواز ایران در ادامه از فراموش شدن مردم بم گلایه کرد و گفت:مدتی است دردی به دل من نشسته که گاه در لفافه از آن سخن گفته‌ام اما امروز به صراحت می‌گویم که مردم بم را فراموش کرده‌اند.
وی افزود: ‌ما مردمی هستیم با فرهنگ و تمدنی والا که دستاوردهای قابل ستایشی را در عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری در طول تاریخ داشته‌ایم که بخشی از این دستاوردها به میراث جهانی تعلق دارد. حافظ،مولوی و سعدی امروز نه به ایران که به تمام دنیا تعلق دارند و من عاشق این فرهنگم.اما مردم ما صفات ناپسندی هم دارند که فراموشی یکی از آنهاست. ما ملت فراموش‌کاری هستیم.
شجریان به زلزله بم اشاره کرد و گفت: روزی که زلزله بم روی داد همه خود را مصیبت‌زده می‌دانستیم و درد این زخم را بر روان خود احساس می‌کردیم. ما به بازماندگان بم قول‌های بسیاری دادیم و این که دوباره بم را خواهیم ساخت. مردم بم بالاخره بم را دوباره خواهند ساخت، اما گرد زمانه بر دل ما نشست، زخم بم را فراموش کردیم و امروز نام بم دیگر دل کسی را نمی‌سوزاند.
وی اضافه کرد: امروز باید برای کمک به مردم بم دست به ترفند و تبلیغات بزنیم که رسم خوبی در میان ما نیست و این همان نکته‌ای است که مرا آزار می‌دهد.
شجریان همچنین درباره انگیزه حضورش در مراسم‌های این چنین گفت: انگیزه من تنها کمک به مردم بم نیست،بلکه مهمتر از آن فراموش نکردن آن است. چرا که مردم بم سرانجام بم را خواهند ساخت،اما این فراموشی سرانجام از میان خودمان قربانی می‌گیرد،به درون زندگی ما نفوذ می‌کند و مثل موریانه ما را از درون می‌پوساند،اول بم و سپس دیگر نزدیکانمان را فراموش می‌کنیم.
استاد آواز ایران در خاتمه از همگان خواست که نگذارند مردم بم فراموش شوند و در این نمایشگاه نیز ابتدا گامی برای کمک به مردم بم و احیاء آن و سپس گامی برای گریز از فراموشی بردارند.

نظرات 1 + ارسال نظر
oko.ir چهارشنبه 16 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 07:59 ب.ظ http://www.oko.ir

جای قلم توانای شما در oko.ir خالی ست...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد