دلشدگان

دلبر برفت و دل شدگان را خبر نکرد یاد حریف شهر و رفیق سفر نکرد

دلشدگان

دلبر برفت و دل شدگان را خبر نکرد یاد حریف شهر و رفیق سفر نکرد

شاتو بریان

این شاعر که در سال 1768 میلادی متولد شده بود، تا سال 1848 به مدت 80 سال زندگی کرد و در طی زندگی خود آثاری همچون «رنه»، «نبوغ مسیحیت»، «عشق و عفت»، «لطف آتشین مسیح»، «سفر‌نوشته‌ها»، «ناظره‌های بعد‌از مرگ» را از خود به جای گذاشته است.

مهم‌ترین فعالیت ادبی شاتوبریان در طول زندگی طولانی‌اش مربوط می‌شود به ترجمه آثار بسیاری از نویسندگان آلمانی و انگلیسی و پایه گذاشتن مکتب رمانتیسم فرانسه از همین طریق و همچنین سردون اولین شعر‌های رمانتیک زبان فرانسوی.

او پس از انقلاب فرانسه از سفر‌های طولانی خود به کشور‌های اروپایی،‌ به فرانسه بازگشت و با ناپلون بناپارت، دیکتاتور جنگ‌جوی این کشور به مبارزه پرداخت و این مسئله موجب شد تا از او به عنوان سیاستمدار نیز یاد کنند.

شاتوبریان با ترجمه آثار رمانتیسم آلمانی و انگلیسی به فرانسه،‌ این مکتب ادبی را در فرانسه پایه گذاشت و موجب شد شاعران و نویسندگان این فرانسوی به سرعت در این مکتب رشد کنند و تا‌جایی که رمانتیسم نه به اسم کشور‌های آلمان و ایتالیا و انگلستان، بلکه به نام فرانسه شناخته شود. در این مسیر پس از شاتوبریان، افرادی مثل ویکتور هوگو راه او را ادامه دادند.

در ایران برخی از آثار این شاعر، توسط رضا سید حسینی ، مترجم زبان فرانسوی به فارسی ترجمه شده‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد